• ZADAĆA SAMITA
• TEME SAMITA
• POZADINA SAMITA
• OSVRT NA SAMIT
• FOTO GALERIJA SAMITA
• SUDIONICI I GOVORNICI
• IZVOĐAČI
• IZLAGAČI
• JUSŽ - MEĐUNARODNI
• JUSŽ - HRVATSKA
• HUMANITARNI PROJEKTI
• DUHOVNO NASLJEĐE
• SRI MAHEŠVARANANDA
• KAKO POMOĆI
• MATERIJALI ZA NOVINARE
• FOTO MATERIJALI
• SMJEŠTAJ
 


Mahatma Gandhiđi

 
"Gandhi je bio neizbježan. Ako je čovječanstvo želi napredovati, Gandhi je neminovan. On je živio, razmišljao i postupao nadahnut vizijom čovječanstva koje se razvija prema svjetskomu miru i skladu. Gandhija možemo ignorirati samo na vlastiti rizik."
Martin Luther King Jr.


Rečeno je da je glavni grad Indije bio tamo gdje je boravio Gandhi. Mohandas Karamčand Gandhi, zvan Mahatma "velika duša" (tako ga je zvao pjesnik Rabindranath Tagore, dobitnik Nobelove nagrade), svojim je asketskim životom kao živući primjer nadahnuo milijune Indijaca na jednostavnost, ljubaznost i ljubav. Čak je i danas slika maloga mršavog čovjeka pokrivenoga pamučnom dekom, koju je sam ručno izradio, simbol istine, nenasilja i građanskog otpora te kao takav budi divljenje i potiče na oponašanje. Gandhijeva životna priča je puna hrabrosti, odlučnosti i vjerske snage volje. Njegova je izvanvremenska poruka i dalje istinita - boriti se protiv nepravde i okrutnosti sredstvima ljubavi i istine. Njegova se poruka može koristiti za rješavanje današnjih društvenih, političkih i ekoloških problema.


"Da bismo vidjeli univerzalni i sveprožimajući duh istine, moramo biti sposobni voljeti čak i najbjednije stvorenje jednako kao što volimo sebe. A onaj koji teži tom cilju, ne može si dopustiti da se otuđi niti od jednoga mogućeg područja života. Zato me je predanost istini dovela u politiku; i mogu u potpunoj skromnosti reći da oni koji kažu da vjera nema ništa zajedničko s politikom, ne znaju što je vjera."
M. K. Gandhi - Moja autobiografija ili
Priča o mojim eksperimentima s Istinom

Gandhiđi je potaknuo mase i suprotstavio se diskriminaciji i pritiscima odozgo pomoću tri pojma koji su bili stupovi njegove filozofije: satjagraha, ahimsa i brahmačarja.

Satjagraha - dobro poznata nakon Gandhijevih brojnih kampanji - znači "snaga kroz istinu i ljubav". Njegovo temeljito proučavanje Bhagavad Gite i Biblije navelo ga je na vjerovanje da se humanost uvijek mora suprotstaviti zlu - okrećući mu drugi obraz. Za njega je nesuradnja sa zlom bila jednako važna kao i suradnja s dobrim.

Da bi ostvario to načelo, podučavao je građanski neposluh kao strategiju u svojim govorima, esejima, knjigama i vlastitim primjerom. Time Gandhiđi nije mislio prihvatiti nepravdu, već joj se aktivno suprotstaviti bez nasilja. Njegova se metoda sastojala od slobodnog zanemarivanja zakona i dobrovoljnog odsluženja kazne. Filozofija Vedanta podučava da realizacija istine nije nikako moguća bez ahimse (nenasilja) i zato je ahimsa najviša dharma (dužnost). Mahatma je to načelo nenasilja primjenjivao na svim živim bićima, opet kao živi primjer - bio je strogi vegetarijanac. U svomu političkom radu to je izražavao poštujući sve ljude bez obzira na spol, kastu, nacionalnost, rasu ili vjeru. To je osobito bilo izraženo u poštovanju i ljubaznosti s kojima se odnosio prema kolonijalnim ugnjetavačima.

Treći stup njegove filozofije - brahmačarja znači "usmjerenost prema Bogu i odricanje od svjetovnih stvari".

"Vjerujte u istinu, mislite istinu i živite istinu. Bez obzira na to koliko se činilo da pobjeđuje neistina, ona nikad ne može nadvladati istinu."

Za Gandhija vjera nije bila nešto odvojeno od svakodnevnog života. Život sam treba shvaćati kao vjeru. "Život odvojen od vjere nije ljudski život, to je životinjski život." Gandhiđi je pokušao ostvariti i živjeti ovakvu svijest u ašramima koje je utemeljio u Južnoj Africi i Indiji. Kao samostalne zajednice, njegovi su ašrami s dobrodošlicom primali svakoga uz obvezu pridržavanja pravila jednostavnog i mirnog života. "Oni koji mi se pridruže moraju biti spremni spavati na golom podu, nositi jednostavnu odjeću, rano ustajati, živjeti od nezahtjevne hrane i čak prati svoje zahode."

Tijekom mnogih godina putovanja Gandhiđi je podučavao samopomoć, unutrašnju i vanjsku čistoću te poštovanje prema svim živim bićima, kulturama i vjerama.

Kao što kapi vode čine ocean, i mi njegujući prijateljske odnose postajemo ocean prijateljstva. Izgled svijeta bi se doista promijenio kad bismo svi živjeli u duhu međusobne ljubavi i prijateljstva. Jednostavna djela postaju simboli diljem svijeta: post i molitva bila su dva najjača oružja Mahatme jer su miroljubivo ujedinjavala velika mnoštva i pobjeđivala protivnike njihovim vlastitim argumentima. Mirni marš, šaka morske soli i tkalački stan pokazali su se kao moćna sredstva koja su napokon uzdrmala kraljevstvo.

Pokret se suprotstavio neznanju. Poštovanje se suprotstavilo krutom prihvaćanju. Živuća ljubav prema svim živim bićima suprotstavila se ravnodušnosti i nasilju. Možda je najveća zasluga Mahatme Gandhija to što je aktivno živio nenasilje, istinu i vjeru. Nije izbjegavao sukobe kad je u pitanju bilo poduzimanje koraka protiv žalosnog stanja. "Život proveden u služenju je jedini plodan život."

"Nenasilje je najveća snaga na raspolaganju čovječanstvu." Ova je poruka izvanvremenska Gandhijeva srž i može se primijeniti na teškoće s kojima se čovječanstvo susreće u 21. stoljeću. Naizgled je jednostavan cilj shvatiti da se svaka akcija svakoga pojedinoga ljudskog bića računa. Kad se upali unutrašnja svjetiljka, ona obasjava čitav svijet.


Predlažemo sljedeće stranice Interneta za više informacija:
  MK Gandhi Institute
The way to peace, Gandhi's non-violent revolution
Mahatma Gandhi - Indian Spiritual/Political Leader and Humanitarian

Copyright © 2005. - Hrvatski savez "Joga u svakodnevnom životu" - sva prava pridržana